Hoppa över navigation

Något som vi tycker är väldigt roligt och stimulerande är att träffa andra som fotograferar. Det kan vara att träffas och gå på Fotomässan tillsammans, gå ut och fotografera tillsammans (s k photowalks) eller besöka Fotografiska. Ja egentligen är det väl så enkelt som att träffa andra människor och att då träffa människor som delar samma intresse.

En av våra första photowalks gjorde vi tillsammans med Lena. Det var förra vintern och det var runt 15 minusgrader när vi vandrade längs Skeppsbron, upp emot Slussen, på Söder och vidare mot Hammarby sjöstad där vi avslutade med en fika för att tina både händer, fötter och kameror. Kul att fotografera ihop med någon annan, se vad denne person väljer för inställningar, för motiv och helt enkelt prata lite om ditten, datten och fotograferande. Det var en väldigt kall dag men också en väldigt varm och inspirerande upplevelse.

En annan photowalk ägde rum i augusti då vi själva vandrade omkring inne i Stockholm och så småningom fick sällskap av Håkan och Tomas.  Denna kväll fotograferades människor i Gamla stan, konserter vid Skeppsbron och löpare under Midnattsloppet. Spännande (och svårt!) att sent på kvällen försöka fånga människor i rörelse. Vi hade en hel del problem att lyckas med det fotograferandet. Det var olika inställningar, olika teknik och olika resultat. Men kul, inspirerande och väldigt lärorikt.

Vid ytterligare ett tillfälle lockade vi ut Ullie till Gnesta och tog en tur på den sörmländska landsbygden och förevigade delar av denna. Dagen inleddes med medhavd fika vid Torpesta kvarn. För er som inte känner till detta fantastiska ställe kan vi varmt rekommendera ett besök där. Det är som att flyttas till en annan tid. Och för oss som sett Barnen i Bullerbyn så kanske minnet finns kvar av ett avsnitt som faktiskt spelades in i och vid den här kvarnen. Vid utflykten med Ullie provade vi för första gången vår nya blixt när vi fotograferande en stol utomhus vid Södertuna slott.

Som sagt, att träffa andra som delar samma intresse är oerhört stimulerande och vi ser fram emot många nya photowalks med gamla och nya vänner. Så är du i vår närhet och vill ta en promenad med kameran och i sällskap med oss är det bara att säga till.

20 Comments

  1. den blå sångerskan är skitcool! Älskar rörelsen i bilden

  2. Hej! Vilken härlig blogg. Vackra bilder, men även väldigt intressant och tänkvärd text.

  3. Ska på vernissage i Gnesta i feb. eller mars (osäker på datum) vi kanske kan sammanstråla då?

  4. Jag tackar allra ödmjukast för vänliga ord om mina/våra bilder på blindstyre.se
    Känner mig som en bebis som just börjat gå, när jag tittar på era bilder och även de personers bilder som ni har länkat till i inlägget.

    Proffsigt!

    Glad över att ha hittat hit. Ha det gott!

    SoF

  5. Förresten glömde fråga.

    Markerar ni på något sätt vem av er som har tagit resp. bild? Och har ni olika ”nick”names när ni kommenterar?

    • Vi gör ingen skillnad på vem som tagit vilken bild. Till en början delade vi kamera (vi gör det nu också men vi har två kameror vi delar på). Ofta vet vi inte ens vem som tagit vilken bild. Så bilderna är våra tillsammans. När vi kommenterar på bloggar gör vi det oftast under resp namn. Dock har vi gemensamt konto på flickr så där gör vi det under gemensamt namn.

  6. Tack för kommentaren hos mig och för att jag då fick chansen att kika in här och hittade en sida där jag både kommer att titta in och både se och läsa i fortsättningen. Intressant läsning om era ”photowalks”.

    Har läst och tittat lite bakåt och hittat mycket fina foton och spännande texter. Fotar mycket men utan större kompetens, men just nu ligger det mesta i lä pga att min systemkamera nästan lagt av och numera är det inte lika roligt med kompaktkameran. Förhoppningsvis kommer det en ny innan sommarens utflykter.

    • Kul att du tittade in – och jag förstår att du saknar din systemkamera. Välkommen tillbaka

  7. Nästa gång ni ska ut på en Photowalk, hojta till!
    Jag hakar gärna på.

  8. Tack! Äh, världens snällaste hund som aldrig skulle göra illa en fluga.. Då är det inte så svårt med fotandet! 😀 Och speciellt inte med en godisbit framför 😉

  9. tackar tackar, kul att få lite input ang bilden 🙂

  10. Tack för titten och kommentaren hos mig. Att få gå på photowalk med andra som brinner för fotokonsten är fantastiskt roligt, spännande och lärorikt. Även om jag känner mig som en duvunge efter att ha kikat runt bland era bilder vill jag hemskt gärna ”hänga på” någon gång. Ha det gott. Kram från mig.

    • Hej
      Vi hör självklart av oss när vi tar nästa photowalk. Jättekul att du vill hänga på. Och jag har tittat på dina bilder. Det känns inte som du är någon duvunge. 🙂


Lämna en kommentar