Hoppa över navigation

Vi är två som fotograferar ihop, som delar intresset för foto och som valt att inte göra skillnad på våra bilder. Många gånger vet vi inte vem som tagit vilken bild och för oss spelar det ingen roll. Vi lever tillsammans, vi fotograferar tillsammans, vi redigerar tillsammans, vi har ett flickr-konto och en blogg tillsammans.

Det finns dock lägen när denna tvåsamhet stöter på problem. Som t ex när vi registrerade oss på Fotosidan eller när Getty Images ville licensiera några av våra bilder. I ena fallet står den ena som ansvarig och i andra fallet står den andra. Vi har inga problem med det heller.

Sen kom då tanken att vara med i 365 + 1 – det vill säga att ta en bild per dag enligt en speciell temalista under ett år. Tanken fanns hos den ena av oss (Chris) och den andra halvan var totalt ointresserad av deltaga. Men inte heller detta var något problem för oss. Så Chris anmälde sig från sin mailadress under sitt namn men med hänvisning till den gemensamma bloggen. En kul liten utmaning att fånga olika teman och utmana sig själv under 2012.

Men ack….där tog det stopp. Chris fick veta att båda personerna i Par i foto skulle lägga upp varsin kategori för att kunna delta. Problemet var ju bara att endast en av oss skulle vara med. Men eftersom vi är två kunde det bli orättvist om vi delade på utmaningen. Alla andra skulle ju vara tvungna (!!!!) att ta en bild per dag men vi skulle minsann komma undan med en bild varannan dag om vi ville.

Utmaningen att ta en bild per dag under ett år är ingen tävling för undertecknad. Det är just en utmaning till mig själv. Något som jag tror skulle inspirera mig. Jag skulle inte känt det som ett tvång och om jag på något endaste vis kände att jag inte mäktade med utmaningen jag givit till mig själv skulle jag hoppat av. Knappast skulle jag överlåtit uppgiften och utmaningen till någon annan.

Jag är övertygad om att tjejerna som tagit över 365 + 1 har massor av ambitioner och vill göra något riktigt bra. Men ibland kanske man tar det hela på lite för stort allvar. Jag förstår att Getty images vill ha en (1) person som ansvarig för de bilder som ska säljas. Det har med legala aspekter (copyright) och med skatteregler att göra. Detsamma gäller Fotosidan där man publicerar foton under eget namn och också har möjlighet att komma med i tidningen. Även här finns en copyrightfråga. Men att på egen blogg kunna publicera bilder för att deltaga i en utmaning – där finns inga såna legala aspekter.

Jag önskar tjejerna i 365+1 och alla som deltar i utmaningen stort Lycka till. Själv tar jag nu bort logga och länk till sidan och skapar mig en egen utmaning någon annanstans.

Chris

One Comment

  1. Jag fotar också mest för att det är roligt och en drivkraft är att utvecklas samtidigt.
    Det finns så många stilar och uttryckssätt, fint på olika sätt.

    Tack för kommentaren, uppslattas.

    God fortsättning. // Lissen


Lämna en kommentar