Skip navigation

Vi tittar mycket på andras bilder. Det ger oss inspiration och man lär sig massor av att se vad andra gjort bra och mindre bra. Så vi besöker kända och okända personers flickr-konton, bloggar, hemsidor m m.

Oavsett vem som tagit bilden och oavsett hur duktig denne någon är som fotograf så har människan bakom kameran bemödat sig att lägga upp sin bild för allmänt beskådande. Skälet till varför man gjort detta varierar säkert men vi tror att de allra flesta blir glada över att få någon slags erkännande. Därför försöker vi i mån av ork och tid att kommentera bilder vi tittar på. Det är inte alltid och det är inte alla bilder men vi försöker så gott vi kan. För vi vet själva hur roligt det är när någon lämnar sitt avtryck och skriver några ord till oss.

Dom flesta söndagar deltar vi i något som heter Fotosöndag. Varje tisdag läggs veckans tema ut och på söndagarna ska detta ha resulterat i en bild som då publiceras. De flesta deltagarna har ett flickr-konto där de lägger bilderna. Men det går också bra att vara med om man har en hemsida eller blogg. Här deltar man på sina egna villkor och man fotograferar med det man har. Det kan vara foton som fotograferats med allt från mobiltelefoner till avancerade systemkameror. Bildernas variation är stor. En av de roligaste delarna med fotosöndag är att se hur de övriga tolkat temat och helt enkelt att få se andras bilder. Det är många som deltar och det blir bara fler och fler hela tiden.

En del av de som är med i fotosöndag är väldigt duktiga på att ge konstruktiva kommentarer där man påtalar både vad gjorts bra men också ger förslag på vad som kunde gjort annorlunda. Såna kommentarer är väldigt roliga att få. Det ger givetvis väldigt mycket att nya ögon tittar på bilderna man tagit och att någon gör sig besväret att skriva några rader om detta.

Det finns andra typer av kommentarer där man kanske får höra att bilden är fin eller att den är vacker eller kanske bara något så enkelt som att den är för ljus eller för mörk. Dessa kommentarer är också mycket värda. Någon har även här gjort sig omaket att skriva några ord riktade just till oss. Likväl som vi alla fotograferar efter vad vi har för kunskap så skriver vi också kommentarer utifrån vad det är vi själva kan uttrycka och vill förmedla. Alla kanske inte kan termer som skärpedjup, tredjedelsregeln eller vad det nu kan vara man väljer att föra fram sina tankar kring. För många kanske det räcker med att bilden är bra eller spännande.

Oavsett hur man skriver sina kommentarer så tror jag att något vi alla kan ta med oss är att dessa kommentarer är väldigt roliga att få. Det kan vara bra att tänka på då man kikar runt på andras bilder. Om man själv tycker om att få kommentarer kanske man ska försöka lägga några minuter på att själv skriva några ord eller två om någons bild.  Vi känner att vi får rätt mycket av den här varan och vi är oerhört tacksamma och glada för det. Men vi kan också notera att det finns många som sällan får höra något om sina bilder så kan vi inte alla tänka på det och lämna ett litet avtryck hos någon som vi kanske egentligen bara tänkt surfa förbi. En kommentar värmer oavsett hur enkel den än är. Och ju mer man tittar på andras bilder desto mer lär man sig att se. Och ju mer man ser desto mer lär man sig att hitta nya sätt att uttrycka sin uppskattning eller sina tankar kring vad som gör en bild bra eller mindre bra. Detta i sin tur bör ju rimligtvis resultera i att man utvecklar sitt bildseende.

Så denna söndag kanske vi alla ska göra en liten räd och kommentera lite mer än vad vi brukar och därmed göra någon extra glad.

32 Comments

  1. Mycket bra skrivet, det är ju precis så det är. Dels blir man så glad även om någon bara klickat på favorite utan att skriva något, dels lär man sig mycket på att titta på andras bilder och försöka formulera i ord vad man känner när man tittar på bilden.

    • Tack Helena. Vi kände att vi ville uppmärksamma det här lite mest för att vi har noterat att det finns personer som inte får några kommentarer alls. Och vi vet hur kul det är när någon skriver en liten hälsning.

    • Par i Foto…ni skriver med hjärtat, agerar med hjärtat och jag vill också Tacka för den fina texten här ovan…Klart vi ska kommentera mera, man behöver bara gå till sig själv!🙂

  2. Bra initiativ. Återkoppling är inte bara viktigt för välbefinnandet utan för det som också framgår förursättning för utveckling. Både den fotografiska men även den personliga.

  3. Bra både tänk och artikel mina vänner. Kommenterandet har gått ner rent generellt och som bloggar tycker jag det är riktigt trist. Men jag är ju inte bättre själv, har dock den senaste månaden aktiverat mig mer på kommentarssidan med.

    • Tack Anders – vi har kommenterat en hel del på flickr men varit sämre på bloggar då vi inte varit så aktiva här. Men vi har noterat att kommenterandet på exempelvis fotosöndag gått ner och tycker det är trist. Kul om detta kan aktivera lite.

  4. Härligt, både att göra som ni – betrakta och inspireras av bilder, och även er konklusion och uppmaning. Kommentera mera m.a.o.😉
    Tack!

  5. Tycker också du/ni har skrivit en jätte bra artikel. Tycker jag lär mej mycket genom andra och tror jag utvecklat mitt bildsinne genom detta.
    Goa kommentarer värmer gott, konstruktiva kan ge mej en skuts i utvecklingen osv.

    Försöker ge kommentarer så gott jag kan, fast ibland sitter jag för mycket framför datorn, det är nackdelen.

    Ha en skön söndag.
    //Kram //Lissen

    • Ja det är ett är dilemma att tiden inte räcker till. Och egentligen vill vi väl inte uppmana folk att sitta mer men det tar ju inte så lång tid att någon gång då och då skriva några ord. Det ska ju inte heller kännas som något tvång. Hoppas din söndag varit bra Kram CoJ

  6. Bra skrivet och mycket tänkvärt, man hoppas på kommentarer men är dålig att ge
    //phaxe

    • Ja Jonas precis så där är det nog hos oss också. Man är jätteglad att få kommentarer men missar ibland att ge själv.

  7. ”Oavsett hur man skriver sina kommentarer så tror jag att något vi alla kan ta med oss är att dessa kommentarer är väldigt roliga att få.”

    Medhåll! Inte bara vad gäller foton. Kommentarer är ju på sätt och vis det enda beviset på att någon tar till sig det man delar! (förutom länkar å delningar, men det är inte lika personligt)

    • Ja det gäller givetvis inte enbart foton. Kommentarer är ett sätt att få feedback.

  8. Gillar stilen på er blogg, det är en del text utan att det blir ”pratigt”. Tack för bloggbesöket, hur hittade ni fram?

    • Tack för vänliga ord Men Oj vet inte riktigt hur vi hittade dig – via någon annans blogg tror jag.

  9. Vilket härligt par ni är ändå! Kloka, hänsynsfulla och omtänksamma.
    Och visst är det viktigt det här med kommentarer, man blir glad av ett par uppmuntrande ord.
    Jag försöker också alltid svara på kommentarerna på min blogg, jag tycker det är viktigt att visa, att man verkligen uppskattar raderna dom skrivit.
    För det mesta går det, men inte alltid.
    Det roligaste är när man får veta VARFÖR man gillar en bild.
    Får man dessutom lite konstruktiv kritik blir man ännu gladare, man kan ju faktiskt ge det utan att vara elak, det gäller bara att formulera sig på rätt sätt.

    • Men å vilka fina ord. Tack.
      Och visst är det kul om man får lite mer utförligt beskrivet om varför någon gillar bilden och också vad man kunde gjort bättre. Och det krävs träning för att våga skriva konstruktiv kritik.

  10. Det var ett jätte bra inlägg och visst är det jätte roligt att få prata med lika sinnade🙂
    Igår såg vi en utanför vårt fönster med en kamera och han stod och fotade .. vi gick ut och pratade med honom och det slutade med att han var med in till oss sen .. sen pratade vi foto och kameror länge här🙂

    • Men å vilken häftig historia. Man brukar säga att om man har barn och hundar så börjar man prata men detsamma gäller även kameror tydligen.

  11. Vilket klokt och tänkvärt inlägg. Jag tycker själv att jag är rätt bra på att kommentera men man kan alltid bli bättre, för visst är det så att tiden är knapp ibland. Är så tacksam för de kommentarer jag får och speciellt när jag får konstruktiv kritik för det är ju så man lär sig.
    Ha en fin vecka.

    • Ja visst är det så att tiden är knapp ibland och det ska ju inte heller vara något tvång. Hoppas din vecka är bra🙂

  12. Väldigt bra skrivet🙂 Alla blir ju glada över en kommentar eller två och om det dessutom är konstruktiv kritik så är det ju ännu bättre.
    Fotosöndag låter som en trevlig grej. Ska nog titta lite närmare på det då jag har tid. Tack för din/er kommentar hos mig. Lillan är inte så värst stor och tunnan är den mindre knodd tunnan🙂
    Fina bilder ni har här🙂

    / Sara

  13. Det är som om ni varit och rotat i min skalle, det är tredje gången jag är här nu och känner att det är dags att ge er en Bamsekram (en liten kommentar iallafall) för ett bra blogginlägg.

    Jag brukar som ni vara med i Fotosöndag och jag vill tro att jag är duktig på att GE kommentarer, kvaliteten/innehållet kan däremot diskuteras. På sista tiden och i takt med att det blir många bilder (117 st sist) så har jag börjat fundera på det där med att kommentera.

    Att kommentera bilder som är WOW eller bara bra är ju inget konstigt men om den personen aldrig brytt sig om mina bilder, förtjänar den då en kommentar från mig? (Man noterar att andra får kommentarer men inte jag, varför?)

    Att kommentera bilder som känns ”Ingenting”, kan inte hitta tanken ens (det betyder inte att den finns bara att jag inte ser det) är det rätt mot bilden eller mig själv?

    Jag vet bara att jag kommer att titta på alla bidragen även i framtiden och jag kommer förhoppningsvis att fortsätta att kommentera på samma sätt som tidigare MEN. Jag kommer också att försöka ha lite koll på vilka som är vänliga nog att kommentera mina bidrag för att ge dessa lite mer omsorgsfulla kommentarer, för de förtjänar min respekt.

    • Tänk vad glada vi blev för den här kommentaren. Just bara det faktum att du har funderat på detta tyder på en omtanke om andra och också en tanke kring hur du själv vill agera. En bamsekram tillbaka

  14. Vilken bra text och mycket tänkvärd. Jag har ibland svårt att uttrycka varför jag tycker om en bild och skulle aldrig skriva något illa till någon. Däremot kan jag tänka att det är bra att få konstruktiv kritik av någon som kan ge det. Vi lär oss av det och de flesta av de jag stöter på är amatörer på olika nivå. Ska försöka gå någon utbildning när jag hittar och när det stämmer.

    • Vi har också pratat om att gå någon kurs. Mycket går att lära sig på många olika sätt men man behöver någon som berättar, som visar också. Och när vi går våra photowalks lär vi oss av varandra och det är också ett sätt. Kul att du kikade förbi

  15. Här kommer en liten kommentar med beröm över hur bra ni är på att kommentera! Jag blir alltid väldigt glad över att hitta en kommentar i min blogg från er!
    Jag brukar själv vara duktig på att lämna några ord ifrån mig, men tror jag har missat att lägga till er i min google reader vilket jag genast ska göra!:-)
    Ha en skön söndag!

    • Tack Karin – det är kul att lämna små avtryck inte minst för att man vet hur roligt det är själv.


2 Trackbacks/Pingbacks

  1. By Profil Fotosöndag | Jörgen Viberg on 27 Jan 2011 at 3:04 e m

    […] så lyckade men det är ändå en kommentar vilket säger att bilden berört mig på något sätt. Par i Foto gjorde ett blogginlägg i ämnet och det speglar vad jag tycker på ett bra […]

  2. By 31 bilder från januari « Äkta vara on 05 Feb 2011 at 8:55 f m

    […] Eftersom jag är ”between iPhone:s” påverkar det både hanteringen av bilder, publicering av dem och inte minst möjligheterna och tillfällena att besöka andras sidor. Det saknar jag! Att surfa runt på andra deltagares sidor: ta del av andra människors tolkningar. Ge feedback på deras framgångar och såklart få feedback tillbaka. Sharing is Caring! […]

Kommentera

