Hoppa över navigation

Det finns en uppsjö av tidningar och böcker för den fotointresserade. Ett av våra bästa köp är Scott Kelbys böcker ”Digital fotografi” som finns i 3 delar. Man kan köpa delarna separat eller i paket. Bokrean är i antågande och har man tur är detta något man kan hitta där (eller inte).

Böckerna är uppdelade i små korta kapitel som var och ett avhandlar ett litet fototips. Scott Kelbys idé är att skriva böckerna som om han är med en vän ute och fotograferar. När så denne vän vill ta en bild så frågar hen efter hur hen ska göra. Och då talar Scott om vilka inställningar man gör och kanske vad man ska tänka på. Ett litet exempel är att ha en liten sprayflaska med vatten och spraya på blommorna för att få droppar på dom.

Scott Kelby ger också tips på vad du som fotograf kanske bör köpa. Han delar då in inköpstipsen i tre olika kategorier – budgetköp, mellanklass och om du har hur mycket pengar som helst.
Varje litet avsnitt ryms på en sida, böckerna är lättlästa och skrivna med glimten i ögat. Emellanåt skrattade vi gott åt små lustigheter. Så när du läst instruktionsboken till din kamera är detta böckerna du bör läsa härnäst.

22 Comments

  1. Nämen tackar tackar, va roligt att du gillar bilden 🙂

  2. En alldeles utmärkt rekommendation i mitt tycke. Denna trilogi står alltid högst upp på listan när jag får frågan om att rekommendera en fotobok.

    Klarar man bara av hans humor, vilket jag gör så är de kanon 🙂

    • jo jag har förstått att inte alla klarar av humorn men vi tycker han är helt underbar

  3. Tack för dina medkännande ord, Chris!

  4. Tack för tipsen! Dom där ska jag absolut kolla in.
    Jag kan även rekommendera Kreativ fotograferin/Exponering av Bryan Peterson. En bok full av aha-upplevelser.

    • Den har vi också men jag har inte hunnit läsa den ännu. Tack för tips

  5. Tack för boktips och titt-in! 🙂

  6. Det där är ett riktigt bra tips. Jag har köpt alla tre allteftersom de har kommit ut. De är så lättsamt skrivna att vem som helst förstår.
    Vad härligt det låter med himlen ni såg. Naturens egna konstverk som är helt gratis för oss åskådare. Man kan inte riktigt se sig mätt på det.
    Ha en fin dag.

  7. Ooooops jag skrev visst inte var jag befinner mig i detta avlånga land. Och det stämmer. Är lite ”hemlig” på bloggen med just det geografiska 😉
    Stockholm är mitt säte 🙂

    Böckerna har jag alla tre och de har varit biblar för mig genom mitt lärande. Ja, det är de fortfarande ibland faktiskt. Bra tips!!!!

    Andra tips, som kanske är att gå steget lite längre, att lära sig utnyttja sin kreaktiva ådra, är Exponeringa av Bryan Peterson och Konsten att ta vinnande bilder av Göran Segeholm.

    Ha det.

  8. Den boken har jag 🙂
    Ja man hade tur att sparvhöken kom igen så man kunde få bild på den 🙂

  9. Fick dom här 3 böckerna i julklapp:-)

    • VIlken bra julklapp. HOppas du fått möjlighet att börja läsa dem också

  10. Hej Chris!
    Tack för din kommentar hos mig.

    Vilket bra tips jag hittade här hos dig. Jag gillar ju att fotografera, men känner mig så tafatt och okunnig när det gäller att ställa in kameran så att man får bästa möjliga resultat. De här böckerna ska jag absolut skaffa mig.

    Du måste ha läst dem väl, för det är enormt vackra foton här hos dig. dimbilderna t e x !!!

    Hälsningar Ingrid

    • Tack rara du för dina vänliga ord. Och böckerna är faktiskt väldigt bra

  11. Bra val. Jag tycker det mesta som Scott Kelby skriver är riktigt bra, oavsett det är för foto eller bildbehandling. Kan även rekommendera Photoshop och Lightroom böckerna.

    • Vi väntar just nu på att Photoshop Elements 9 ska släppas. Kommer i slutet av januari på engelska och i februari på svenska.


Lämna en kommentar