Skip navigation

Köpa systemkamera var för oss ett stort steg. Vi insåg från början att den nya kameran skulle innebära stora möjligheter jämfört med de små kompaktkamerorna vi haft sedan tidigare. Och visst fick vi rätt, det var en stor förändring för oss att ”byta upp oss” till en systemkamera. I början använde vi programläget hela tiden och lät automatiken styra både bländare och tid, likväl som ISO och skärpa. Med tiden lärde vi oss funktionen för exponeringskompensation för att kunna ”lura” kamerans ljusmätning om det var svåra ljusförhållanden. Vi började också att så småningom välja bländar- respektive tidsprioritet när vi själva ville ha full kontroll över skärpedjup och slutartid. Det helt manuella läget lockade men kändes länge som ett stort steg. Det var då det.

Sedan ett par månader är det nästan alltid manuellt läge som gäller på våra kameror. Det var inte så svårt som vi trodde och framför allt var det inte så riskfyllt som vi trodde. Rädslan fanns ju där att kanonbilden skulle förstöras av en felaktig inställning. Men efter en tid har vi lärt oss de ungefärliga inställningarna för olika ljussituationer och utifrån dessa är det inte så svårt att göra manuella justeringar för att skapa den bild man vill ha. Dessutom har vi lärt oss möjligheterna med att fotografera i RAW och kunna ändra exponering och vitbalans i efterhand. Vi väljer idag ISO-tal efter ljusförhållanden, bländare och tid efter fotograferingssituation…sedan är det bara att börja skapa. Hur kul som helst. Fota mer manuellt!

Nästa steg för oss är att börja lita på vår egen förmåga att ställa in skärpan manuellt också, men dit känns steget just nu långt. Det är nu det.

Bilden är tagen med manuella inställningar med för att kunna balansera det svaga naturliga ljuset och det något starkare ljuset från skärmen. Vi använde ISO 1250, bländare 5,6 och exponeringstid 1/8 sec. Bilden är tagen sittande på golvet nedanför modellen med stöd för kameran mot knäna. I efterbehandlingen minskade vi färgerna något för att få den ton vi ville ha.

22 Comments

  1. Et flott portrett dette, gode innstillinger og dristig eksponering (uten stativ og VR??)
    Regner med at bildet er tatt i raw slik at dere fikk flere justeringsmuligheter i PH i etterkant?
    Ha en fortsatt flott valentindag!

    • Tack Hans. Det stämmer, bilden är tagen i raw och skapade större möjligheter i efterbehandlingen. Bilden är tagen med Canon 7D med EF-S 15-85 f/3,5-5,6 IS, dvs Canons motsvarighet till stabiliseringsfunktionen VR.

  2. En kanonbild om ni frågar mig!!!
    Visst är det roligt när man inte känner sig rädd för att prova längre!!! RAW hjälper ju till också, man behöver inte vara lika orolig för att man skall gå miste om den perfekta bilden.🙂

    • Precis! Raw är bra på det sättet även om det kräver särskilt program för att behandla bilden i.

  3. Jo, riktigt det här med raw. Jag har bara fotograferat i raw i snart tre år och skulle nog inte få för mig att bara ta i jpg igen.

    Helt manuellt läge använder jag bara vid nattfotografering eller andra speciella ljusförhållanden – konserter t.ex. Annars blir det ofta bländarautomatiken och enstaka gånger tidsautomatiken. Hade analog systemkamera från mitten på 1970-talet tills jag gick över till digitalt, och använde alltid de manuella inställningarna, såväl på skärpa som på bländare och tid. Dagens digitala systemkameror tycker jag är jättesvåra att ställa in skärpan på och förlitar mig helt på automatiken. Det var lättare förr.🙂

    Och en helt underbar bild där jag riktigt upplever koncentrationen hos flickan. Möjligen att den lite oroliga bakgrunden stör mig en smula.🙂

    • Jo, skärpan kommer nog dröja ett tag innan vi vågar fixa med själva med tanke på att automatiken är så bra.
      Intressant kommentar om den ”oroliga bakgrunden” vi hade inte ens tänkt på den, men visst, du har rätt…den är orolig. Det är så spännande att man ser på bilder på olika sätt!

  4. En mycket fin bild!
    Känner såväl igen det där, man blev sååå lycklig och stolt när man började förstå ”kameraspråket”.
    Nu är det tvärtom, jag glömmer att det faktiskt finns en automatik. Den kan ju faktiskt vara bra att ha när man inte hinner ställa in manuellt, men det glömmer jag så lätt.

    • Och det känner vi igen. Även om man fotar manuellt kan det vara bra att som standard ha ett automatikläge inställt när kameran är i ”viloläge”

  5. Det tar tid att lära sig, många års hantering av kamera för att man ska bli van och bekväm vid kontrollerna. Jag själv kör båda mina systemare fullt manuellt med manuell fokus, jag tycker jag får bättre kontroll då och kan sätta skärpan där jag vill ha den och inte där AF sensorn tycker att det är lämpligt🙂 Underbar bild på eran dotter, stämningen i bilden är härlig! Fortsätt fota och laborera så står ni där snart med manuell fokus🙂

    • Tack för uppmuntrande kommentar. Och vi hoppas och tror också att vi kommer att våga även manuell fokus framöver.
      (Flickan på bilden är inte vår dotter utan goda vänners dotter och en av våra ”favoritmodeller”, precis som hennes bror är.)

  6. En underbart stämningsfull bild. Ser att ni kan det där numera. Eftersom min systemkamera inte är i bästa skick så undviker jag den, men det går med den kompakta jag har och jag försöker verkligen experimentera med det manuella. Det känns som självklart om jag köper en ny att börja lära mig mer och mer.

    • Det är det som är så inspirerande med foto, det går att lära nytt hela tiden oavsett vilken nivå och med vilken utrustning man fotograferar.

  7. När jag läser bloggen förstår jag att jag har massor, massor att lära vad gäller fotografering. Använder alldeles för mycket automatik.
    Men så har jag ju inte hållit på med fotograferandet så länge ännu, så det kommer väl.

    Så snyggt fotot är av ungdomarna på muren, jag kan titta på det hur länge som helst och njuta….

    • Tack, kul att du gillar våra bilder. Och man kan såklart lita på automatiken så länge man vill, men vill man experimentera med inställningar så finns ju alla möjligheter om kameran tillåter det.

  8. Jag använder varken M eller RAW, och det kan jag känna mej lite amatörmässig angående ibland. <:-)

    Men jag tycker jag lyckas bra med mina jpeg när jag använder AV-läget (bländarprioritet, heter det väl med ett finare namn) och justerar med exponeringskompensationen. Fler knappar att "fnippla" mellan vill jag helst inte ha när det är bråttom att "skjuta". Ibland blir vitbalansen lite tokig, men det går i regel att fixa i bildbehandlingen ändå.

    Däremot skulle M kännas ganska naturligt om man tog porträttbilder och hade gott om tid på sej att känna av ljusförhållandena och så där.🙂 Säkert även till landskapsfoton och macromotiv som stannar kvar till man är klar (alltså inte insekter då, som jag oftast intresserar mej för).

    Ja, nån gång hoppas jag att jag ska ta mej tid att lära mej använda M-läget ordentligt jag också!🙂

    • Använder du AV är du nära manuellt. Det är bara att våga prova, med eller utan raw. Lycka till!

  9. Kan varmt rekommendera ”art garden spa”! Träffade några kvinnor som hade testat på flera olika spa men att detta var klart bäst. Vore kanske konstigt annars när dom har blivit utsedda för att ha Sveriges bästa spa?🙂

  10. Håller med fullständigt. Manuellt öppnar nya möjligheter och skapar en större förståelse hur allt hänger ihop. Gillar den här bilden. Är en sucker för ambient ljus🙂 Ha en fin kväll på er!

  11. ett riktigt fint och behagligt porträtt.🙂


Kommentera

