Skip navigation

Att fotografera in i någons trädgård, in i någons fönster eller inne i någons hem är sådant som vi är ytterst försiktiga med. Man behöver ju bara gå till sig själv och fundera över hur man själv skulle vilja bli behandlad.

Skulle vi tycka att det var ok om någon fotograferade in på vår gräsplätt? Ja det kanske inte skulle spela oss så stor roll egentligen men det skulle nog ändå kännas lite påträngande såvida det inte var uppenbart att det var plommonträdet i blom, syrenerna eller snöformationerna på taket som skulle avbildas.

Skulle vi tycka att det var ok om vi upptäckte att någon stod och fotograferade in genom något av våra fönster. Absolut inte! Men om vi då skulle ha en väldigt uppseendeväckande adventsstjärna eller något annat speciellt i fönstret så skulle man ändå förstå och acceptera det.

Skulle vi tycka det är ok om någon fotograferade detaljer i vårt hem? Självklart tycker vi det är kul om våra gäster har kameror och fotograferar när vi ses. Och om någon gäst skulle hitta någon detalj de vill avbilda så skulle det faktiskt inte spela oss någon roll. Sånt är ju bara kul. Men det gäller våra vänner. Om någon annan skulle börja fotografera in i vårt hem skulle det kännas djupt kränkande.

Oavsett var ens egen gräns går så måste man vara försiktig för vi har alla olika gränser för vad som är ok och vad som inte är det.  När vi besökte några vänner häromdagen så hade vi som vanligt kameran med. Deras hus är helt underbart och fullt av spännande saker att fotografera. Men vi frågade faktiskt om det var ok att ta några foton på deras saker.

12 Comments

  1. Alltid lika intressant att titta in hos er och läsa vad ni resonerar och skriver om. Tack!
    Ser på bilden att det där hemmet hade jag också gärna fotograferat detaljer i.

    Soliga hälsningar från Västergötland och SoF/Glad söndag!

    • Tack själv. Och det är bara en bråkdel av vad som finns i det där hemmet. Som en skattjakt

  2. Vilket intressant inlägg.
    Ja jag är kluven till att smygfota. Jag frågar hellre om lov först men visst har även jag fotat någon gång lite i smyg men jag försöker att vara strikt och låta bli.

    Ha en härlig söndag!
    /Maria

    • Tack Maria – vi har alla olika gränser för vad som är ok och inte – men oavsett var de gränserna finns bör vi vara medvetna om att andra personer ser annorlunda på det hela

  3. Jag tillhör dem som inte vill bli fotograferad öht (om det nu måste ske gör jag det själv, eller lämnar över kameran till maken), vill inte synas offentligt, iom det så förutsätter jag att inget i mitt hem fotograferas och publiceras heller, utan mitt godkännande. Jag har lite svårt för att folk ifrågasätter varför de inte får fota här hemma, ink mig, och publicera i deras bloggar, facebook osv. Det är väl egentligen inte så svårt att förstå? Vissa vill inte vara offentliga helt enkelt, eller vill att deras privata sfär ska vara offentlig.🙂 Vi är alla olika, men man bör ALLTID fråga först innan man publicerar bilder på någon, eller någons privata sfär. När det gäller bilder som säljs till ex bildbyråer måste fotografen ha modellens skriftliga tillstånd för att bilden ska ha rätt att publiceras, lite så känns det som att det borde vara även med alla dessa smygfotograferade privatbilder som fläks upp på nätet. Vissa av oss – vill helt enkelt inte synas publikt (eller att vår privata sfär syns offentligt).

  4. Inlägget beskriver mycket bra precis det som även jag känner. Någon sorts integritet vill vi ändå ha även idag då bilder av alla de slag publiceras överallt.

    Rolig bild från det där spännande hemmet! 🙂

  5. Intressanta frågor detta, fast det finns mycket regler som gäller. Bildleverantörernas förening (BLF) på nätet har mycket information om vad som är ok eller inte.
    Själv är jag mycket restriktiv till att fota personer och lägga ut i min blogg.
    När jag fotade det stormfällda trädet mot huset, tänkte jag att det var ju faktiskt någons hem, men samtidigt var det ju en nyhet och inga människor fanns på bilden. Liknande bild var dagen efter på förstasidan i min morgontidning! Men vem var först? *hi hi*

    Tack för dina kommentarer hos mig!
    /Pia
    Nu glömde jag ju att kommentera bilden, det var skojiga grejor de hade och bilden i förra inlägget var jättefin!

  6. Jag är brukar vara försiktig med vad och vem jag fotar. När vi var på BB så frågade jag barnmorskan om det var ok att vi fotade och filmade under förlossningen och hon sa att vi nog var de enda som hade bett om lov och det uppskattade hon🙂 Hon lär ju finnas i många fotoalbum.

    Häftiga träbackar de hade. Kan tänka mig att det fanns mycket roligt att fota där.

    Tack för kommentaren hos mig!🙂

  7. Svårt det där. Jag skulle då definitivt inte vilja att någon riktade kameran in genom mitt fönster. Det skulle kännas för kränkande.
    Men att göra som ni gjort, fotat en väns charmiga saker,
    det skulle jag lätt kunna göra. Och detsamma skulle gälla för dem hos mig.🙂

  8. Kunde inte sagt det bättre själv…
    Härlig och spännande bild, det måste varit ett spännande hus att gå runt med en kamera i!

  9. Privatlivets fred er viktig å respektere. Paparazzi ønsker en vel ikke å være heller. Viktige spørsmål dere tar opp!
    Å knipse hvorsomhelst hos samlere er ikke det lureste en gjør, nei!
    Bilder derfra kan missbrukes av andre for å få tilgang på ting i uærlig hensikt! En annen ting en kan fundere på er bilder av barn i ulike sammenhenger. Også slike bilder kan missbrukes!
    Synes ”kjørereglene” deres er ok!

    Men for en skattekiste dere har besøkt! Spennende bilde!

    Ha en flott ukestart!!

  10. Kan bara instämma med det som skrivits. Privatliv är privat och där har man inte att göra, om man inte är inbjuden. Skulle aldrig drömma om att fota in genom någons fönster, det är kränkande så det sjunger om det.
    Fint foto fick ni med er, gillar gamla prylar och det här gillar jag.🙂
    Ha en fin måndag.


Kommentera

