Skip navigation

Något som ibland kan vara väldigt snyggt är att redigera ett foto så att endast en färg finns kvar eller att en del av bilden är färg (t ex en blombukett) men att resten är svart-vitt. Det kallas vad vi förstår selektiv färg. Vi har provat på att göra detta då och då och ibland har resultatet varit rätt lyckat – tycker vi själva i alla fall. (Ett exempel från gårdagens fotosöndag hittar du här.)

Någon berättade att detta var oerhört populärt på tavlor och affischer på 70-80-talet någon gång. Jag har inte kunnat få det bekräftat men litar förståss på källan.

I somras fotograferade vi några kanoter. Se nedan den oredigerade och den redigerade bilden. Förmodligen skulle man kunnat göra mycket annorlunda i redigeringen men detta är ett av sätten och då har vi använt oss av selektiv färg.

16 Comments

  1. Min favoritredigerings”grej” sedan jag lärde mig det i Photoshop. Svag för svart-vita bilder generellt och att sedan kunna välja ut och trolla fram ett enda blickfång i form utav en färg, det blir i mina ögon väldigt tilltalande.

    Er bild bevisar ju detta.🙂

    Bilden jag publicerade hos oss igår (bilbakljus) var behandlad på detta vis och här kommer ett litet kollage från ett tidigare inlägg:
    http://blindstyre.se/wordpress/2011/01/aret-2010-i-bilder/

    Tack för att ni sprider fina bilder och fotokunskap genom era inlägg!

    Glad måndag.

    • Så spännande – ska kolla in och titta på bilderna. Och tack för dina rara ord

  2. Jag ser det mer och mer och har själv gjort några sådana redigeringar vid några tillfällen. Precis som ni skriver kan det bli riktigt läckert.

    När jag tittar på ert foto så gillar jag redigeringen samtidigt som jag tycker om den oredigerade bilden. Tror att det är viktigt vad det är för en bild, har gjort några som jag tycker riktigt misslyckade men så länge innan annan säger det så gör inte jag det heller. =)

    Tittade på bilden från söndagen och den tycker jag var helläcker i sin redigering.

  3. Jag älskar ju färg, men ibland kan det vara kul att göra något sådant med någon bild. Iofs kan jag bestämma det i min kamera också, men det är lite klurigt.
    Ha en fin kväll!
    /Pia

  4. I få fall kan det fungera med selektiv färg. Det som jag inte kan tåla är bröllopsporträtt som är svartvita och endast blombuketten är i färg! Varför??? Vad är budskapet i såna bilder? jag bara undrar.

    • Hej Niklas – intressant aspekt. Skönt att vi inte tycker lika alla gånger.🙂 Jag kan inte utesluta vare sig det ena eller andra då jag måste ha bilden framför mig för att kunna avgöra om jag tycker det är bra eller inte. Vore jättekul att få se ett exempel på bild där du tycker att selektiv färg fungerar.

  5. Jag älskar att leka och redigera bilder. Att välja selektiv färg kan ju höja budskapet eller förtydliga det i en bild. Det är spännande tycker jag. Ang min ”Winter Bath” bild. Jag la fokus på lite olika ställen faktiskt. Tyckte sedan denna blev bäst. Gissa om det var isande kallt😉 -15 den här dagen där jag låg på mage på bryggan. Vad gör man inte för konsten, ha, ha.

  6. Många fina foton i er blogg!

  7. Jag är lite svag för bilder med selektiv färg, så länge det inte blir för många av dem. För mig ska de helst dyka upp som små överraskningar ibland, något som piggar upp. Det blir tröttsamt i längden. Men det är bara min åsikt. Det ligger, precis som ni säger, i betraktarens öga!

    • Ibland passar det och ibland inte och det är ju väldigt individuellt vad man tycker om

  8. Jag tycker det är lite roligt när man väljer att bara lägga färg på vissa detaljer, blir mer effektfullt!


Kommentera

