Skip navigation

Vi tror oss veta att många med oss eftersträvar att få bilden så skarp det bara går. Det händer därför ofta när vi går igenom våra bilder efter en fotoutflykt att vi ratar bilder som inte är så skarpa som vi tycker de borde vara. Att skärpan inte är helt perfekt eller i alla fall i det närmaste helt perfekt har gjort att många bilder ligger orörda på vår hårddisk. Bilder som i övrigt är bra men där vi inte tyckt att vi lyckats med skärpan.

I samband med ett besök på Fotografiska museet diskuterade vi det här med några fotointresserade vänner. En av dem kunde då berätta att någon känd fotograf (jag minns dessvärre inte vem) sagt att om bilden i övrigt är bra så spelar det inte så stor roll om den är oskarp. När vi sedan gick runt på utställningen kunde vi konstatera att en del fotografer faktiskt använder sig av ett visst mått av oskärpa för att skapa stämning i sina bilder. Detta var nyttigt för oss alla att se, tror vi.

Vid en ”photowalk” nyligen fångades fötterna på ett par förbipasserande. Olyckligtvis var fotografen lite sen när de färgglada skorna/stövlarna upptäcktes. Avtryckarfingret var snabbt, kameran inte rätt inställd och hölls dessutom inte stilla. Vi tror dock att bilden just tack vare detta blev så mycket mer intressant. Man kan t o m säga att det är just oskärpan som gör den här bilden. Och kanske är det därför vi känner oss så nöjda med den. Det är bra att våga vara oskarp ibland.

20 Comments

  1. Det är absolut bra att våga vara oskarp. Men det ska vara rätt sorts oskärpa.🙂

    • Ja så är det ju men det viktiga är att våga och att kanske också våga fråga andra som fotograferar

  2. Håller helt med. Visst har det med i vilket sammanhang bilden är i, men jag har också tänkt på detta speciellt då det kommer till konstfoto eller av stora fotografer som plåtat analogt. De bilder jag fått mest ros för har varit mina oskarpa lensbending bilder. Bra inlägg! Trevlig kväll!

    • Tack Pierre. En av de saker som vi såg var just att det inte var skärpa på ögonen på porträttfotografier vilket gav en häftig effekt. Och nog är det precis just där vi försöker lägga skärpan när vi fotograferar människor. Kul att du kikade in

  3. Ja! Ja! OCh Ja! igen!

  4. suverän bild. Påminner mig om en flicka som gjorde en uppgift för Broby Grafiska här i Sunne. Hon ville fota mig i hemmet. Några av bilderna blev oskarpa och hon var orolig för vad läraren skulle säga. Det var de bilderna han valde ut.

  5. Kan bara hålla med.

  6. Verkligen ett intressant foto utan fokus, och det blev så härligt att det var just fötter som var ut och promenerade och då ska ju inte bilden bli knivskart.
    Och färgerna dom gillar jag.
    Och angående mitt kyrkstapel foto som jag mixat med…jag kan inte ge dig något svar, jag satt bara och lekte med lager och färg och allt möjligt tills att jag tyckte att det blev lite häftigt.
    Du vet konstnärer kan ju inte måla två likadana tavlor heller.
    Och jag har ju nyss vågat mig på Ps. så jag är nybörjare…men det är kul.

    Ha en finfin fredag….förresten va kul med den långa killen du fotade.

    • Härligt att höra att du leker i PS. Precis så ska det vara. Tack för din kommentar. Alltid kul att få input

  7. åååh tack för dina fina kommentarer!
    Världens sötaste😉

  8. Men hur har jag kunnat missa denna toppenbildblogg?!

    Tack för titt-in och kommentar. Trevligt att det finns fler som delar fotointresse och blogg.🙂

    Jag ratar många många bilder (som ni skriver om här i inlägget), men det är klart jag tar ju många också. Bilden på suddiga fötter tycker jag är strålande och det här tänket/fotograferandet vill jag absolut utveckla för egen del.

    Jag lovar – vi ”ses” igen.

    Ha det gott!

    • Åhh tack för dina vänliga ord. Och vi kommer absolut titta in till dig igen

  9. Looks nice and chaotic. :0)

    • Thank you – the theme is that we strive to have perfect sharpness in our pictures even though it is not always necessery

  10. This has a wonderful feel to it and is definitely enhanced by being out of focus.

    ———————————–
    My photography is available for purchase – visit Around the Island Photography and bring home something beautiful today!


Kommentera

